Mit tehetünk ha nem fizet a biztosító?

0
12

A biztosítások azt a célt szolgálják, hogy amennyiben káresemény következik be, akkor a biztosító kártérítést fizet számunkra. Nagyon egyszerűen, ha kárunk keletkezik, akkor azt a biztosító megfizeti számunkra. Ennél többet nem is kell elvárnunk a biztosítási termékektől. Előfordulhat sajnos olyan helyzet is, hogy a káresemény megfelelő bejelentésének ellenére a biztosító megtagadja a kártérítési kérelmünket. Cikkünkben megmutatjuk, hogy mit tehetünk akkor, ha a biztosító nem akar számunkra kifizetést teljesíteni.

A biztosítások rendkívül szabályozott termékek

A biztosítások habár alapvetően nagyon egyszerű célt szolgálnak, rendkívül komplexek. Erre pedig csak akkor döbbenünk rá igazán, ha elolvassuk a biztosítás szerződéses feltételeit. A nagyon sok szerződéses pont közül a gyakorlatban a biztosítási védelemnek van a legnagyobb jelentősége. A biztosítási védelem mutatja meg, hogy pontosan mire terjed ki a biztosítás, milyen káresemények bekövetkezése során mikor és mennyit fizet a biztosító. A szerződéses feltételek olyan részletesen írnak erről a kérdéskörről, hogy minden esetben egyértelműen megállapíthatónak kell lennie, hogy a biztosító felé benyújtott kártérítési kérelmünk pozitív vagy negatív elbírálásban részesül.

A biztosítási szerződés ismeretének hiánya okoz legtöbbször problémát

Ahogyan az előbb írtuk, a biztosítási szerződés alapján nincsen lehetőség arra, hogy amennyiben jogosultak vagyunk a biztosítási kártérítésre, akkor azt a biztosító megtagadja. Tapasztalatok szerint a biztosítási szerződéses feltételek hiánya jelenti legtöbbször a problémát. Amennyiben ugyanis valakinek van például egy lakásbiztosítása, akkor hajlamos azt hinni, hogy a lakásban bekövetkezett bármilyen kár esetén jogosan számíthat biztosítói kártérítésre. Sajnos azonban ez nem így van. A biztosítási védelem – minden biztosítási forma esetén – rendkívül sokszínű. Vannak alacsonyabb és magasabb mértékű védelmet nyújtó biztosítási csomagok, melyek esetén eltérő lehet, hogy mikor fizet az egyik és mikor a másik.

Amennyiben viszont egy biztosítási védelemben valóban nem szerepel egy éppen bekövetkezett káresemény, akkor sajnos a biztosító elutasítása valóban jogos. A félreértést sokszor az okozza, hogy a biztosítást igénybe vevő ügyfelek többnyire úgy írják alá a biztosítási szerződésüket (melyben nyilatkozunk arról is, hogy a terméket és feltételrendszerét teljes körűen megismerték), hogy valójában nincsenek teljesen tisztában miről is van szó. Ez egyébként teljesen természetes, senkitől nem elvárt, hogy biztosítási szakértő legyen. Még abban az esetben is, ha a biztosítási ügyintéző teljes egyértelműen ismerteti a közösen kidolgozott és megkötött biztosítás tartalmát, akkor is könnyen megeshet, hogy a hirtelen ránk zúdított szakmai ismeret egy része feledésbe merül, és a jövőben ez félreértéseket okoz.

Ápolni és gondozni kell a biztosítási szerződést

A termékismertető és a biztosítási szerződés feltételeit a lehetőségekhez mérten nekünk is ismernünk kell. Máskülönben azt sem tudjuk, hogy mire is szerződtünk pontosan. Ezért is nagyon fontos, hogy kifejezetten egy káresemény bekövetkezése után, de lehetőség szerint még a biztosítási szerződés megkötése előtt, mi is olvassuk el azt részletesen, és még az aláírás előtt tisztázzunk minden kérdéses pontot. Ha kérdésünk merül fel, akkor a biztosítási ügyintézők is készséggel rendelkezésre állnak. Évente pedig a biztosításunk tartalmát és díját és érdemes felülvizsgálnunk, hogy valóban a lehető legoptimálisabb biztosítási védelem kerüljön kialakításra, és ezért a lehető legkevesebbet kelljen fizetnünk. Alapvetően ugyanis a saját igényeinken és a biztosított vagyontárgy vagy személy egyéni jellemzőin múlik, hogy mi az optimális védelem.

Mit tehetünk, akkor amennyiben jogos a kártérítési kérelmünk, de a biztostó mégis elutasította azt?

Abban az esetben, ha érvényes a biztosítási szerződésünk (a szerződéses feltételeknek megfelelően eleget teszünk a díjfizetési kötelezettségünknek) és a bekövetkezett kárra vonatkozóan kiterjed a biztosítási védelem és nem áll fent semmilyen olyan körülmény, mely alapján a biztosító mentesül a kártérítési kötelezettsége alól, akkor a biztosító nem tagadhatja meg a kártérítés kifizetését. Ez a biztosító törvényi kötelezettsége is egyúttal. Amennyiben mégis elutasításra kerül sor, akkor azt a biztosítónak írásban, részletes indoklással kell megtennie.

Abban az esetben, ha úgy gondoljuk, hogy nekünk van igazunk, és nem értünk egyet akár csak részben a biztosító döntésével, akkor panaszt nyújthatunk be a biztosító felé. Ekkor a biztosítói döntés felülvizsgálatra kerül. Amennyiben a panasz bejelentés és a biztosító döntésének felülvizsgálata sem vezet eredményre, akkor a Magyar Nemzeti Bankhoz fordulhatunk a panaszunkkal. Magyarországon ugyanis az MNB a biztosítási szektor felügyeleti szerve. Végső esetben pedig a bíróság hozhat döntést az ügyünkkel kapcsolatban. Ezek alapján látható, hogy amennyiben a biztosító hibázott volna vagy jogtalanul járt el, akkor számos lehetőségünk van arra vonatkozóan, hogy érvényesíthessünk kártérítési igényünket.

Mindezek előtt azonban feltétlenül győződjünk meg a biztosítási feltételek alapján, hogy valóban jogos-e a panaszunk. Ez az esetek döntő többségében lezárhatja a kialakult problémát. Ha úgy gondoljuk, hogy jelen formájában nincsen megfelelően kialakítva a biztosításunk, és emiatt is utasította el a biztosító a kérelmünket, akkor feltétlenül vizsgáljuk felül biztosításunkat. 

 

Kapcsolódó tartalmak:

Megéri biztosítást kötni?

8 érv miért érdemes nyugdíjmegtakarítást nyitni

Előző cikkNem tudom fizetni a hitelem, hogy kerülhetem el a BAR listát?
Következő cikkMegéri nyugdíjbiztosítást kötni? A válasz egyértelmű

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét