A vállalkozások számlázása során gyakran felmerül a kérdés, hogyan kell kezelni a közvetített szolgáltatásokat. Ezek olyan tételek, amelyeket a vállalkozás nem maga nyújt, hanem egy harmadik féltől megvásárol, majd változatlan formában továbbszámláz az ügyfélnek. Ilyen esetekben külön figyelmet kell fordítani arra, hogyan tüntetjük fel a számlán. Ha a számla közvetített szolgáltatást tartalmaz, akkor annak megjelenítésére speciális szabályok vonatkoznak.
Mi számít közvetített szolgáltatásnak?
Közvetített szolgáltatásnak minősül minden olyan teljesítés, amikor:
Tipikus példa erre, ha egy marketingügynökség alvállalkozótól rendel hirdetési szolgáltatást, majd ezt az ügyfél felé változatlanul továbbszámlázza. Ilyenkor jogszerűen mondható, hogy a számla közvetített szolgáltatást tartalmaz.
Hogyan kell számlázni a közvetített szolgáltatást?
A következőkre kell figyelni:
Ez azért fontos, mert a közvetített szolgáltatás az adóalapból levonható, így nem terheli kétszeresen a vállalkozást.
Példa: ha a számla közvetített szolgáltatást tartalmaz
Képzelj el egy informatikai céget, amely egy tárhelyszolgáltatást vásárol harmadik féltől havi 10.000 Ft + áfa összegért. Ezt a szolgáltatást változatlan formában továbbadja ügyfelének, szintén 10.000 Ft + áfa értékben.
Az ügyfél felé kiállított bizonylaton világosan szerepel, hogy közvetített szolgáltatást tartalmaz. Így a cég a könyvelésben levonhatja a kapcsolódó költséget, és adózási szempontból is szabályosan jár el.
Miért fontos a pontos megjelölés?
Ha közvetített szolgáltatást tartalmaz, de ez nincs egyértelműen jelölve, abból később adóellenőrzés során probléma adódhat. Az adóhatóság megköveteli, hogy a közvetített szolgáltatás külön tételként legyen feltüntetve, és az értékek pontosan szerepeljenek.
Ennek hiányában a költség elszámolását elutasíthatják, ami felesleges adóterhet róhat a cégre.
Gyakori hibák közvetített szolgáltatás számlázásánál
Összefoglalva
Ha a számla közvetített szolgáltatást tartalmaz, akkor azt világosan és szabályosan kell jelölni a bizonylaton. Ez biztosítja a jogszerű könyvelést, és elkerülhetővé teszi az adóhatósági problémákat.