Amikor egy cég értékét vizsgáljuk, sokan a kézzel fogható dolgokat látják: épületek, gépek, árukészlet, pénz a bankszámlán. De a 21. században egy vállalkozás igazi ereje gyakran a láthatatlan értékekben, vagyis az immateriális javakban rejlik. De mit értünk alatta és mi tartozik az immateriális javak közé? Mutatjuk!
Mit értünk immateriális javak alatt?
Az immateriális javak olyan nem anyagi eszközök, amelyek hosszú távon szolgálják a vállalkozás működését, és gazdasági előnyt biztosítanak, még ha kézbe venni nem is lehet őket.
Ezek az értékek:
Mi tartozik az immateriális javak közé?
Íme a legfontosabb kategóriák:
- Alapítási és átszervezési költségek
– Egy cég létrehozásának vagy átalakításának költségei, amelyek hosszabb távon térülnek meg. - Kísérleti fejlesztés és know-how
– Kutatási eredmények, gyártási titkok, speciális technológiák, tapasztalatok. - Szellemi tulajdonjogok
- Szabadalom: találmányokra vonatkozó kizárólagos jog.
- Védjegy: márkanév, logó, szlogen.
- Formatervezési minta: termék külső megjelenése.
- Szerzői jog: könyvek, zenék, filmek, szoftverek.
- Szoftverek és digitális termékek
– Vásárolt vagy fejlesztett programok, applikációk. - Licencjogok, koncessziók
– Jogosultság bizonyos tevékenységek végzésére. - Goodwill (üzleti hírnév)
– Amikor egy cég értéke magasabb, mint a mérleg szerinti eszközeinek összege, mert a brand, a kapcsolatok és a reputáció is értéket képvisel.
Miért fontos mindez?
Röviden
A kérdésre, hogy mi tartozik az immateriális javak közé, a válasz: minden olyan láthatatlan eszköz, ami hosszú távon növeli a cég értékét és versenyelőnyét – a szabadalmaktól kezdve a márkanéven át a goodwillig.